Monday, March 5, 2012

KEJOHANAN PENCAK SILAT PSSGM ZON SELATAN

Kejohanan pencak silat zon selatan 2011 merupakan acara tahunan Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia Negeri Johor. Kejohanan pada tahun ini bertujuan untuk memilih pesilat untuk mewakili Johor pada kejohahan Pencak Silat Peringkat Kebangssan 2011 Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia. Kejohanan ini telah disempurnakan olehYang Dipertua PSSGM Bahagian Negeri Johor Abdul Kudus b. Ahmad serta Pn. Hjh Zaiton Endot selaku Koodinator Kampus UiTM Johor Bahru.Kejuaraan tersebut telah berlangsung hari Sabtu, 3 Disember 2011 di Dewan Besar, Kampus Johor Bahru UiTM Cawangan Johor.

Kejuaraan dibahagikan kepada 2 kategori iaitu kategori dewasa dan remaja. Antara Derah yang mengambil bahagian ialah Segamat (UiTM Johor), Johor Bahru, Kluang, Kota Tinggi, Kulai, dan Pontian.



Kategori yang dipertandingkan untuk acara dewasa ialah :


1. Olahraga – Putera dan Puteri
2. Silat Seni – Putera dan Puteri


Kontijen UiTM Johor yang mewakili Segamat telah mengambil bahagian : 

     Silat Olahraga Putera/ Puteri kelas A – J


     Silat Seni – Ganda (tempur) putera/puteri (4 orang)
                        Jurus Tunggal putera/puteri (2 orang)
                        Jurus Wajib putera/puteri (6 orang)






Kejuaraan ini telah berlansung dengan jayanya dari jam 8.00 pagi hingga 10.30 malam. Kebanyakan acara dewasa dimenangi oleh daerah Segamat yang diwakili oleh UiTM Johor.Ini menunjukkan pesilat gayong UiTM Johor mampu menguasai negeri Johor dalam sukan Pencak Silat. Ini juga merupakan satu usaha yang harus dipertingkatkan untuk lebih baik pada masa akan datang. Semua pesilat UiTM Johor yang memenangi acara ini akan mewakili Johor dalam Kejuaraan Pencak Silat Dewasa Peringkat Kebangsaan pada 21 – 25 Disember 2011 di Alor Setar Kedah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...